autosbiblia

Ezért ne állítsd le az autódat a piros lámpánál, még 1-2 percre sem!

2016. március 17. 13:33 - bloggerm

red_streetlight_on_karljohan_in_oslo.jpg

Az új bejegyzésünkben a kéttömegű lenkerékről lesz szó, de először is nézzünk hozzá néhány alap információt, majd megtudhatod, miért előnyös, ha nem állítod le az autóadat 1-2 perces várakozás esetén például a piros lámpánál,vagy máshol.


Motorlengés-csillapítás

A mai modern motorok, főleg a dízelek, nagyobb torziós lengéseket gerjesztenek elődeiknél. Ennek fő oka az égési csúcsnyomás növekedése, ami a 200 bar-t súrolja a személyautó-dízelmotorokban, haszonjárművek esetén pedig már túl is lépte azt. A lengések hatására a forgattyús tengely egyébként sem egyenletes szögsebességére további szöglengések ülnek, ami káros a forgattyús tengely csapágyazására, a tengelyről hajtott segédberendezésekre, a szíjhajtásra és természetesen magára a tengelyre is.

A kéttömegű lendkerék

Sokan a 21. század - autós társadalom ellen elkövetett – legnagyobb vétkének gondolják a kéttömegű lendkereket, mert a 2000-es évek elején terjedt el tömegesen, és a legtöbb, ilyen alkatrésszel szerelt autó gazdája életében már legalább egyszer kifizette a magyar havi átlagkeresetet a cseréjéért, pedig a technológia még az előző század szüleménye, járműves alkalmazása pedig az 1980-as évek végén kezdődött az E30-as BMW325i modellel. A ’90-es évek végén rohamosan indult meg a kereslet a kéttömegű lendkerekek iránt, főleg a dízelmotorral hajtott gépjárművek esetén. A 2000-es évek közepére a technológia elérte csúcspontját, viszont kis motorfordulatszám esetén még nem volt elég hatásos, a motorok nyomatéka és az akusztikai elvárások pedig növekedtek. Ezért fejlesztette ki az LuK és a BMW az ingás lengésfojtó kéttömegű lendkereket. Az új módszernek csak alkalmazásmódja nevezhető újnak, hiszen az ingás lengésfojtást már régóta használják vadászgépek belső égésű motorjainak főtengelyén és helikopterek rotorjaiban, de találkozhattunk már gépjárműmotorok forgattyús tengelyén ingás ellensúlyokkal. A kéttömegű lendkeréknek, mint minden tömeggel és kiterjedéssel (3D-s formával) rendelkező tárgynak van sajátfrekvenciája, melyen rezonanciába hozható. Ahhoz, hogy a motor üzemi fordulatszám-tartományában elkerüljék a káros rezonanciát, a tömegeket és inerciákat úgy tervezik, hogy az alkatrész sajátfrekvenciája az alapjárati fordulatszám alá essen. Ez viszont együtt jár azzal, hogy a motor indítását és leállítását a kéttömegű lendkerék egy-egy pofonként éli meg. Legjobb módja tehát a megőrzésének, ha nem állítjuk le a motort, ha csak 1-2 percre állunk meg. A stop-start rendszereket is érdemes kikapcsolni, mert több kárt tehetnek, mind amennyi tüzelőanyagot megspórolnak. A lendkerék elhasználódását leállításkor vagy elindításkor egy jól hallható koppanás jelzi. Nem érdemes sokáig várni a cserével, ugyanis a tönkrement kéttömegű lendkerék rosszabb hatással van a motorra, mintha egyáltalán nem lenne. A hallható ütéseket a váltó és a forgattyús tengely nyeli el, így ezek terhelése sokszorosára nő. Ha hagyjuk elburjánzani a problémát, akkor a lendkerék forgása során kitérhet a síkjából, és még jobban terhelheti a hajtásláncot. Ilyenkor a tengelykapcsoló „visszarúg”, a talpunkon érezhetjük az ütést.

A kéttömegű lendkerék nem rezonancia, hanem terhelési okokból az erőteljes gyorsításokkor van igénybe véve. Általában a leállításkor és indításkor előjövő hangok után a következő szint a gyorsításkor (főleg nagy terhelésen, esetleg vontatmánnyal) tapasztalható kopogó hang. Általánosan elmondható, hogy a kéttömegű lendkeréknek a nagy terhelés majdnem akkora igénybevétel, mint a motor leállítása és elindítása.

Ennek a tartalomnak több oldalt is szentelünk a hamarosan elkészülő könyvünkben! Szeretnél erről bővebben olvasni? Az autókról általunk megszerzett tudást és tapasztalatot egy könyvben szeretnénk átadni. Ez lesz az Autósbiblia. A blog tered ad majd annak, hogy megismerjétek a szerzőket, belelássatok abba, hogy miről szól (majd) a könyv. Már a blogbejegyzésekből is sokat tanulhattok. Kövessetek minket

Fotó: Wikipédia

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autosbiblia.blog.hu/api/trackback/id/tr768488970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása